(Portræt fra Business Class, Nordjylland)

Min tese er, at pressen kan være en afgørende faktor for din virksomheds succes. Der er kamp om spaltepladsen og du skal virkelig have en god historie for at få ordlyd. Omvendt skal du passe på, at du ikke – ufrivilligt – ender som en god overskrift…
Sådan siger Jeppe Søe, medierådgiver og journalist, der under stor pressebevågenhed har fungeret som rådgiver for Anni Fønsby, der for nyligt ved retten i Odense, er kendt skyldig i flere forhold, i forbindelse med en anklage for rufferi.
Hans medvirken i sagen mod Anni Fønsby er en blandt mange, men den massive pressedækning har været med til at sætte fokus på den problematik Jeppe Søe qua sit virke som medierådgiver møder dagligt.
- Det er som om det endnu ikke er en fuldt integreret bevidsthed hos os, at medierne ikke længere er en ”public service” der sagligt og fagligt informerer om verden, men en kommerciel forretning der har brug for at udbyde det mest salgsbare produkt, siger Jeppe Søe. Det er ikke mange år siden, at den daglige avis var vores forudsætning for at kunne følge med – sådan er det ikke længere, og i dag er den primære avislæser en der er blevet overtalt af en fængende overskrift, siger han.
På samme måde forholder det sig for TV, internet og radio. Der er mange om buddet, og derfor handler det for redaktioner landet over, om at finde den mest kontroversielle udgave af den historie de vil fortælle.
- Udbuddet af medier og kommunikationsplatforme er eksploderet, siger Jeppe Søe, og det betyder, at vi i dag skal være selektive forbrugere. Der er ingen der kan kapere mængden af informationer og nyheder, men alle journalister skal jo betales for deres arbejde og slutresultatet er, at historiens primære præmissen ofte bliver, at overtale en potentiel læser til at ”købe” den.

MEDIESKABT VIRKELIGHED
I hans hverv som kommunikationsrådgiver, er Jeppe Søe dagligt i kontakt med virksomheder der er kommet i pressens søgelys – eller forgæves forsøger at komme det, og han påpeger, at mange virksomheder i dag stadig undervurderer værdien af strategisk målrettet kommunikation.
- Mange virksomheder har endnu ikke indset, og det kan jeg da godt forstå, at vi lever i en medieskabt virkelighed. Enhver forbruger er opdateret og informeret som en følge af den informationsstrøm vi præsenteres for dagligt. Det betyder, at de efterspørger helt nye informationer – og at man skal gøre sig uhyre umage i den kommunikationsform man vælger. Det kan være fatalt for en ellers sund og stærk virksomhed at overse det faktum, konstaterer Jeppe Søe.
Kampen om den eftertragtede spalteplads betyder, at du skal gøre dig umage når du skal sælge din egen historie, men også for de virksomheder der ufrivilligt ender på forsiden, defineret af lidet flatterende overskrifter, kan uovervejet kommunikation være en direkte deroute.
- Jeg har jo selv arbejdet som journalist og nyhedsvært i mange år, siger Jeppe Søe, og derfor kender jeg godt den mekanisme der træder i kraft når pressen lugter blod. I de tilfælde er det altafgørende, at du er forberedt. Jeg er jo absolut fortaler for alle de nye medier, jeg mener bare, at vi alle sammen skal kende præmisserne for brugen af dem. Og være forberedt i forhold til hvordan vi så agerer i dem.
Jeppe Søe har en fortid som journalist og studievært på TV Aalborg, TV Nord, TV 2 og TV3, men har siden 2001 drevet selvstændig virksomhed, herunder medie og tv produktion. Hans primære fokus har været strategisk kommunikation og presserelationer i forhold til virksomheder og ledelse. Han er en anerkendt foredragsholder og holder årligt mere end 60 foredrag om medierne og deres magt.

FIKTIONS FØNSBY
I forhold til sagen om Anni Fønsby var det et konkret ønske fra hendes side, at blive guidet og rådgivet i håndteringen af det presseopbud der fulgte hendes retssag, med et hidtil uset engagement.
- Annis sag er meget konkret. Hun har deltaget i et realityshow og har siden hen, lidt naivt, gået med ind i det pressecirkus der uvilkårligt følger den slags. Hun er et godt eksempel på, hvad der kan blive udfaldet når man ikke selv har en dagsorden i forhold til pressen. De endte med at bruge hende som en dukke i deres historier og hun var et godt værktøj, fordi hun nemt kunne vinkles ind i deres dagsorden. I virkeligheden er hun en meget begavet og oprigtig kvinde, men det kan være så inderligt ligegyldigt i den sammenhæng, hvis hun ikke kan få journalisterne til at tage notat i den retning, konstaterer Jeppe Søe.
Sagen om Anni Fønsby handler om bordelvirksomhed. Hun er anklaget for rufferi og har i forvejen en betinget dom i en lignende sag. Privat er Anni Fønsby gift med IT millionæren Erik Damgaard og det var sammen med ham hun deltog i det realityshow der gjorde hende til en god historie.
- Pressen tildelte fra start Anni en bestemt rolle og den fastholder de hende i. Det betyder at hun vinkles efter forgodtbefindende, fuldstændigt uagtet de faktiske og konkrete omstændigheder. Derfor var min strategi ret konsekvent at hun slet ikke skulle deltage i pressens cirkus. Jeg rådede hende, som jeg råder de virksomheder jeg arbejder med, til at arbejde med at vinkle sig selv. Det betyder i praksis, at man skal gøre sig klart hvilke signaler og hvilken del af sig selv man gerne vil udstille. Et konkret eksempel fra Annis sag kunne være, at hun hver dag forberedte sig meget grundigt op til retsmøderne. Sine egne notater havde hun – helt naturligt – med sig i en taske. Jeg rådede hende til at tage den mappe op af tasken og derved sende et klart signal om, at hun faktisk gik til sagen med stor omhu, fortæller Jeppe Søe. Det er sådan noget der kan være svært selv at få øje på – især hvis man ikke har den faglige tilgang til situationen.

KRISEKOMMUNIKATION OG STRATEGI
Anni Fønsbys sag er på mange måder sammenlignelig med de sager Jeppe Søe dagligt beskæftiger sig med. Det handler om krisekommunikation og om at sætte sig selv i en position hvor du forklarer dig i stedet for at forsvare dig. Det handler om selv at være med til at præge pressens billede, uanset om du har bedt om ordet eller ufrivilligt har fået det tildelt. At Anni Fønsby valgte at have en medierådgiver ved sin side under retssagen skabte en del debat og det finder Jeppe Søe både glædeligt og helt nødvendigt.
- I forbindelse med min rolle i sagen var jeg i debat med flere chefredaktører og jeg synes det er en væsentlig og helt nødvendig debat af få på dagsordenen. I forhold til de meget subjektive og entydigt vinklede historier er det væsentligt at vi igen og igen gør opmærksom på, at det altså er pressens præmisser sådan at historiens modtager har mulighed for selv at forholde sig kritisk.
Når Jeppe Søe bliver kontaktet af en virksomhed er det som regel fordi den er i krise og har brug for rådgivning i forhold til kommunikationen omkring en konkret situation, eller også ønsker virksomheden at være på forkant og optimere en måske allerede eksisterende strategi for derved at kunne udnytte potentialet i de gode historier, medarbejdere og samarbejdspartnere optimalt.
- De allerfleste virksomheder har jo en eller anden form for kommunikationsstrategi liggende i skuffen, men ofte viser det sig, at verden har ændret sig siden den blev lavet. Så er det relevant at få den tilpasset og få skabt en strategi der er omstillingsparat. Ofte er jeg også ude og lave medietræning og det er jo i erkendelsen af, at uanset hvor velformuleret du er i den taletid du får, kan det nemt ende med at blive undermineret i formen. Det er forbløffende hvor stor betydning det har om du kigger ned, flakker lidt i blikket eller retter på en knap, fortæller Jeppe Søe.

DEN GODE HISTORIE
I virksomhedsledelse og drift er det efterhånden en grundlæggende sandhed, at kommunikationsplatformen er væsentligt. De fleste virksomheder er online og flere og flere bruger video og andre teknologiske platforme i håbet om at få fortalt den gode historie effektivt. Mange mennesker – og potentielle kunder – søger primært deres informationer online og det kan være teksten på dit websites forside der afgør om du får ordren.

I forhold til din virksomheds lokalområde er den lokale presse væsentlig og et godt bud på et medie der er interesseret i at fortælle din historie fordi den er væsentlig for egnen eller landsdelen. Jeppe Søe opfordrer virksomheder til at opsøge de lokale medier og til at huske at sige til når de har en god historie.
- Mange virksomheder sender jævnligt pressemeddelelser ud, men de er ofte hægtet op på et konkret produkt eller meget konkrete historier fra virksomheden. Her opfordrer jeg til, at man også husker at fortælle når virksomheden på andre måder har noget på hjerte. Det kan være du i din virksomhed med succes har integreret medarbejdere fra andre nationaliteter eller har lavet nogle miljømæssige tiltag og så kan du roligt læne dig op af samfundsdebatten og med stolthed gå ud og fortælle den historie, siger han.
Jeppe Søes råd til virksomhederne er meget konkret. Gør jer umage. Brug de ressourcer der skal til for at kommunikationen fungerer. Det kan godt betale sig. Han opfordrer til at man tænker over hvordan man præsenterer sin virksomhed og at man forsøger at se på den med mediernes øjne.
- I enhver virksomhed er der mindst 10 oplagte gode historier der endnu ikke er fortalt, siger Jeppe Søe, og det er en skam. Når først en virksomhed indser at det her skal prioriteres som en væsentligt indsatsområde og får fundet formen på det kan jeg garantere at det i sidste ende betyder en sundere og stærkere virksomhed, konstaterer han.

Relaterede historier:

  1. Kontakt Jeppe
  2. Portræt: Højskoledrengen der mistede alt… undtagen livet

---


  • Share/Bookmark

Hvis du har ord, som du vil dele med mig – så skriv endelig:

Dit navn (påkrævet)

Din e-mail (påkrævet)

Emne

Din besked